Untuk Peringatan Saya

Syair Si Burung Pingai ~ Hamzah Fansuri

Mac 14, 2007

Hamzah sesat di dalam hutan
pergi uzlat berbulan-bulan
akan kiblatnya picek dan jawadan
inilah lambat mendapat Tuhan

Unggas pingai bukannya balam
berbunyi siang dan malam
katanya akal ahl al-alam
Hamzah Fansuri sudahlah kalam

Tuhan hamba yang punya alam
timbulkan Hamzah yang kalam
ishkinya jangankan padam
supaya warit di laut dalam

~ Hamzah Fansuri

Search This Blog

Popular Posts

Sunday, September 18, 2011

Puisi Cinta ..Amirahizzati

Angin menghembus tidak terasa nyamanya
Matahari memancar tidak terasa bahangnya
Hujan turun mencurah tidak terasa sejuknya
Kosong..kaku beku..lemau dan lesu.


Rasa jiwa ku hanya satu
Aku hanya terasa jauh
Bahkan mahu terus menjauh


Semakin aku mengenali
Semakin aku menghampiri
Semakin aku cuba mendekati
Aku semakin resah dan gelisah


Walau pernah aku berbunga ceria
Tersenyum manis seindah suria
Saat kau hadir menjenguk rasa
Walau hanya untuk seketika


Tidak mahu terus berfantasi
Takut terus diulit mimpi
Aku sedarkan diri


Kau sudah terlalu jauh
Sedang aku masih di sini
Kau sudah berlari
Sedang aku baru mahu bertatih


Mahukah kau menantiku?
Menoleh aku disini
Memimpin jemari lesu ini
Menuntun kaki longlai ini


Biar mampu bersamamu
Bersama membina tugu cinta
Berlari berkejaran di jalan dakwah
Hingga kita hanya berhenti
Setelah kita genggam bersama
CintaNYA yang kita damba
Dan berehat bahagia di syurgaNya

No comments:

Post a Comment